Something has changed… 2


 

(English version at the bottom of the page)

En septembre dernier j’ai passé une dizaine de jours à Liverpool. C’est dans la cité des Reds que j’ai commencé à faire mes premières photos en couleur. Pourquoi ? Je n’en sais rien. J’avais eu un temps magnifique (si si je vous assure) et j’ai trouvé la lumière là bas, vraiment très belle. Voilà quelques photos réalisées l’année dernière.

De retour à Aix-en-Provence, j’ai eu ma phase « couleur ». Mais je me suis rapidement lassé car au final je faisais un peu toujours la même chose. Je recherchais les forts contrastes, les ombres… Bref au bout d’un moment toutes mes photos se ressemblaient et une certaine lassitude s’est installée. Je suis donc revenu à mes premiers amours avec le N&B. J’ai vécu ce passage à la couleur comme un échec. J’enviais ces Yves Vernin, Rudy Boyer,Yiannis YiasarisVasco Trancoso, Youngjae Lim et encore bien d’autres qui savaient eux faire de la couleur ! J’ai essayé de travailler sur un projet : RED. Mais je me suis vite retrouvé dans une impasse. On voit la vie en couleur. Pourquoi est ce si difficile pour moi de photographier en couleur ?

J’ai décidé de me concentrer uniquement sur le N&B. Ne pas forcer les choses. Mes parents demandant des photos de leurs petits-enfants en couleur, je me suis mis à faire de la couleur pour leur faire plaisir. C’est à Porquerolles que j’ai commencé à comprendre comment faire des photos en couleurs. Faut dire que les couleurs vives des maillots de bain, de la plage étaient un régal pour les yeux.

Cet été, j’ai continué à documenter les moments avec mes enfants en couleur. Que ce soit au skatepark, à la plage ou ailleurs. Ma façon de voir les choses a changé, à force de shooter en couleur. L’œil s’habitue à voir autrement qu’en monochrome. Je prêtais plus attentions aux contrastes.

D’autres photos ci dessous.

J’ai aussi arrêté de shooter en Raw+Jpeg. Je retouche systématiquement mes Raws et je n’utilise jamais les Jpegs (même quand j’utilisais mon Fuji…). Mon Ricoh GRD IV est assez vieux. La seule raison pour laquelle je continuais à faire du Raw+Jpeg, était de pouvoir avoir la simulation N&B sur mon LCD. J’aime shooter en simulation N&B, pour bien cibler les hautes lumières. Le gros problème avec le Ricoh c’est que le temps entre deux prises de photos, si vous shootez Raw+Jpeg, est vraiment très long… Plus de 2 secondes. En ne shootant que Raw, vous passez en dessous de la seconde. C’est pour cette raison que je suis passé au Raw only.

Par contre pour le coup, plus de simulation N&B sur mon LCD, mais juste de la couleur… C’était un mal pour un bien car depuis cet été, j’ai enfin commencé à avoir quelques clichés Street en couleur intéressants. Tout ne fonctionne pas en couleur. Mon ratio N&B / Couleur doit être du 85/15. Je ne parlerai pas de préférence, mais le Noir & Blanc reste prédominant dans mon travail. La couleur est nouvelle pour moi. Je commence à comprendre un peu comment rendre une photo couleur intéressante.Certaines photos ne marchent qu’en couleur et d’autres qu’en N&B. Regardez cette photo. Ça ne fait aucun doute que la version couleur marche mieux que la version monochrome !

Le fait d’avoir arrêté d’utiliser la simulation N&B sur mon LCD, m’a permis de voir des opportunités de photos en couleur. Et le N&B me direz vous ? Mon œil sait déjà ce que donnera une photo en monochrome. Ça fait près de 18 mois que je shoote en N&B et je sais quand une scène a un beau potentiel en monochrome. La couleur c’est tout nouveau. J’ai l’impression de la découvrir maintenant (après mon expérience malheureuse de l’année dernière…) !

 

~ o ~

 

Something has changed …

 

Last September I spent ten days in Liverpool. It was in the city of the Reds that I started making my first color photos. Why ? I do not know. I had a wonderful weather (Believe me it’s true !) and I found the light there, really beautiful. Here are some photos made last year.

Back in Aix-en-Provence, I had my phase « color ». But I quickly grew tired because in the end I always did the same thing. I was looking for strong contrasts, shadows … In short, after a while all my photos were similar and a certain lassitude settled. So I returned to my first love with the B&W. I experienced this transition to color as a failure. I envy those Yves Vernin, Rudy Boyer, Yiannis YasarisVasco Trancoso, Youngje Lim and many others who knew how to shoot color ! I tried to work on a project : RED. But I quickly found myself in a dead end. We see life in color. Why is it so difficult for me to photograph in color?

I decided to focus only on B&W. Do not force things. My parents asking for pictures of their grandchildren in color, I began to make color to please them. It was in Porquerolles that I began to understand how to make color photos. Must say that the bright colors of the swimsuits, the beach were a treat for the eyes.

This summer, I continued to document the moments with my children in color. Whether in the skatepark, the beach or elsewhere. My way of looking at things changed, by dint of shooting in color. The eye gets used to seeing things other than monochrome. I paid more attention to contrasts.

Other pictures below.

I also stopped shooting in Raw+Jpeg. I systematically edit my Raws and I never use Jpegs (even when I used my Fuji …). My Ricoh GRD IV is quite old. The only reason I kept doing Raw+Jpeg was to be able to have the B&W simulation on my LCD. I use that to focus on the highlights. The big problem with the Ricoh is that the time between two shots, if you shoot Raw+Jpeg, is really very long … More than 2 seconds. By only shooting Raw, you go below the second. That’s why I moved on to Raw only.

The drawback was, no more B&W simulation on my LCD, but just the color … It was a bad for a good because since this summer, I finally started to have some interesting colorful street shots. Not everything works in color. My B&W / Color ratio must be 85/15. I will not speak of preference, but Black&White remains predominant in my work. The color is new to me. I’m starting to understand a bit how to make a color picture interesting. Some photographs only work in color. Look at this one. It’s obvious that the color verfsion is way more powerful that the monochrome one !

The fact that I stopped using the B & W simulation on my LCD enabled me to see opportunities for color photos. And the B&W will you tell me? My eyes already know what a monochrome picture will look like. It’s been nearly 18 months that I shoot in B&W and I know when a scene has a great potential in monochrome. Color is brand new. I feel like I’m discovering it now (after my unfortunate experience last year …)!


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2 commentaires sur “Something has changed…

  • John Harper

    Hi Jeff,

    I’m sitting at a bar in Toronto reading my your blogpost! We return to England tonight.

    Colour can be so difficult to shoot, especially when you have a black and white mindset. The guy with the red shirt and yellow wall only works in colour in my opinion. That said, in your comparison images I think the black and white works better, even though you say it’s obviously colour that wins. It’s that subjective thing again…

    Anyway, my beer has been drunk and I can’t afford another so must go. By the way, Liverpool is also the city of blue, ask any Everton supporter! I don’t believe that the weather was good 😉

    • Jeff Chane-Mouye Auteur de l’article

      Hey John !
      By the time you’ll read my late answer, you should be back home. The photo we’re talking about, I processed it in B&W as well. But as I was in a color mindset this late afternoon, color was the way to go for me. You’re right when you say that « subjective thing ». When I struggling to see which one is better, I ask myself if the color adds anything to the picture (or if the color is distracting). For this one, either in mono or color, I have everything. Long shadows, the compo with the silhouettes and the motion with the kid fooling around. What the color version adds is the warm tones. Are these colors distracting to me ? I don’t think so.
      That’s why I ended choosing the color one. But I must say that the mono version emphazises on patern and texture (just looking at both right now). Things I didn’t pay attention before as I focused only on the color one.
      I’ll keep this mono one as I might go for a portfolio review in october and I wante to present only B&W photographs 😉
      And for thi Liverpool thing, a blog might come (one year after my trip overthere…) ! 😉

      Cheers John !